Building the Network of the Future
- New Assets
- Passante di Bologna
- Piano Integautos
- Gronda di Genova
- Espropri
- Modernisation
- Iter approvativo di un'opera
A major investment plan is currently being implemented; it includes a financial commitment for the expansion and modernisation of the network and the widening of approximately 1066 km of motorways with third and fourth lanes.
Autostrade per l'Italia
The Group's network is managed by Autostrade per l'Italia and its subsidiaries:
A1 Milano-Napoli
La tratta è gestita dalle seguenti società concessionarie.
- Autostrade per l'Italia
A4 Torino-Trieste
La tratta è gestita dalle seguenti società concessionarie.
A5 Torino- Aosta
La tratta è gestita dalle seguenti società concessionarie.
A7 Milano-Genova
La tratta è gestita dalle seguenti società concessionarie.
- Autostrade per l'Italia
- Milano - Serravalle / Tangenziali
A8 Milano-Varese (Milano-Laghi)
La tratta è gestita dalle seguenti società concessionarie.
- Autostrade per l'Italia
A9 Lainate-Como
La tratta è gestita dalle seguenti società concessionarie.
- Autostrade per l'Italia
A10 Genova-Ventimiglia
La tratta è gestita dalle seguenti società concessionarie.
- Autostrade per l'Italia
- Autostrada dei Fiori (Escota)
A11 Firenze-Pisa
La tratta è gestita dalle seguenti società concessionarie.
- Autostrade per l'Italia
A12 Genova-Rosignano, Civitavecchia-Roma
La tratta è gestita dalle seguenti società concessionarie.
A13 Bologna-Padova
La tratta è gestita dalle seguenti società concessionarie.
- Autostrade per l'Italia
A14 Bologna-Taranto
La tratta è gestita dalle seguenti società concessionarie.
- Autostrade per l'Italia
A15 Parma-LaSpezia
La tratta è gestita dalle seguenti società concessionarie.
A16 Napoli-Canosa
La tratta è gestita dalle seguenti società concessionarie.
- Autostrade per l'Italia
Tangenziale di Napoli
La tratta è gestita dalle seguenti società concessionarie.
A18 Messina-Catania
La tratta è gestita dalle seguenti società concessionarie.
A19 Palermo-Catania
La tratta è gestita dalle seguenti società concessionarie.
A20 Messina-Palermo
La tratta è gestita dalle seguenti società concessionarie.
A21 Torino-Brescia
La tratta è gestita dalle seguenti società concessionarie.
A22 Brennero-Modena
La tratta è gestita dalle seguenti società concessionarie.
A23 Palmanova-Tarvisio
La tratta è gestita dalle seguenti società concessionarie.
- Autostrade per l'Italia
- Autovie Venete.
A26 Genova-Gravellona
La tratta è gestita dalle seguenti società concessionarie.
- Autostrade per l'Italia
A27 Belluno-Venezia
La tratta è gestita dalle seguenti società concessionarie.
- Autostrade per l'Italia
A29 Palermo-Mazara
La tratta è gestita dalle seguenti società concessionarie.
A30 Caserta-Salerno
La tratta è gestita dalle seguenti società concessionarie.
- Autostrade per l'Italia
A31 Vicenza-Thiene
La tratta è gestita dalle seguenti società concessionarie.
A57 Tangenziale di Mestre
La tratta è gestita dalle seguenti società concessionarie.
Types of work
ASPI is implementing a major plan to upgrade and modernise the network. However, not all works are directly visible to users, as this depends on the type of activity performed.
Additional Signage - Keys
Particularly in tunnel modernisation works, workers operate inside tunnels that are closed to traffic for safety reasons and are therefore not visible. The traffic is diverted to the tunnel in the opposite carriageway well in advance, through narrowings and diversions in compliance with regulatory requirements.
In case of technical inspections and viaduct retrofitting, activities normally take place below the road surface. The inspections required by the new standards can also lead to permanent restrictions during inspection, design and contracting phases, thus preceding their performance.
Lastly, safety barriers are replaced and modernised in specific places, whereas construction sites are set up over extended stretches to allow work to progress with permanent signs, thus protecting operators.
Why don't I see people at work?
In order to answer this question and provide a full description of the works that are not visible from the street, we have created these short footages. Even when you can't see us, we are constantly working!
Siamo consapevoli che i cantieri rappresentano un disagio talvolta inaccettabile per gli utenti, nonostante siano motivati da un piano di ammodernamento infrastrutturale senza precedenti e realizzati con tutti i possibili accorgimenti per limitarne durata e impatto sulla circolazione. Anche per questo abbiamo istituito, primi gestori autostradali in Europa, il cash back del pedaggio in caso di ritardi causati da lavori sulla nostra rete. Per maggiori informazioni visita la pagina Cashback
Il nostro impegno per l’Italia continua
Con l'obiettivo di rendere la rete in gestione sempre più sicura, smart e sostenibile.
The Dynamic Fourth Lane in A4
The Dynamic Fourth Lane aims to streamline traffic, improving the travel experience of users who travel between Viale Certosa and Cinisello Balsamo.